Podrška EBRD unapređenju poslovnih procesa naše kompanije

01.03.2021

Na putu ka uspješnom nastupu na regionalnom tržištu bilo je neophodno usavršiti poslovne procese. U tome smo imali veliku pomoć stručnih saradnika European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) na čemu smo im veoma zahvalni! U nastavku možete pročitati prevod teksta koji je EBRD objavila na svom zvaničnom sajtu.

Usavršavanje procesa je pomoglo Okovu da ukloni barijere za rast

Od šarki do dekorativnih predmeta, crnogorski "Okov" je prvi veliki lanac prodavnica koji se može pohvaliti širokim izborom alata i proizvoda za domaćinstvo koji su potrebni kada dođe vrijeme za popravke ili renoviranje.

Projekat poslovnog savjetovanja, podržan od strane EBRD i „Small Business Impact Fond-a", je pomogao „Okov-u“ da unaprijedi ključne poslovne procese, uključujući finansijsko izvještavanje, prodaju i internu kontrolu.

 

Uspjesi na svakom koraku

Stanka i Gojko Bajović nisu samo osmislili ideju o prodaji okova za njihovih kuhinjskim stolom, već su je tamo i pokrenuli. Njihovu kuću su pretvorili u prodavnicu, nakon čega je ovaj bračni par počeo prodaju užeg asortimana okova za prozore i vrata.

Nakon uspješnog starta prodaje u Crnoj Gori „Okov“ je počeo da širi svoj asortiman. Električni alati, kućni aparati i posuđe su uskoro postali najprodavaniji proizvodi, a male prodavnice su ustupile mjesto modernim prodajnim centrima. Stanka i Gojko su sa velikim uspjehom otvorili prvi crnogorski veliki prodajni centar.

 

Ali sa svakim novim postignućem dolazile su i nove prepreke.

„Iskusili smo iste poteškoće kao i ostale kompanije“, kaže Jakov Bajović, Stankin i Gojkov sin, koji sada upravlja kompanijom.

„U vrlo kratkom periodu imali smo tranziciju od upravljanja malom prodavnicom do upravljanja više prodajnih centara širom Crne Gore“, dodaje Jakov. „Ali podrška EBRD je došla u pravo vrijeme, baš kada smo postali svjesni da moramo izgraditi efikasnije interne procese i unaprijediti finansijsko upravljanje“.

Eksperti, angažovani od strane „Small Business Impac Fund-a“ su radili sa „Okov-om“ u cilju boljeg shvatanja specifičnih poslovnih potreba i dizajniranja prilagođenog projekta. Ovo preduzeće je imalo dosta koristi od dobijenih preporuka za implementiranje najboljih rješenja i unapređenja, između ostalog, računovodstva, IT-ja i sistema zaliha.

Projekat je takođe pomogao Okovu u ostvarenju dugoročnog cilja - internacionalizacije poslovanja. U 2019. godini su pokrenuli „Okov International“ i otvorili svoj prvi prodajni centar u Beogradu, proširivši njihovu maloprodajnu mrežu na 16 objekata.

 

Koronavirus je doprinio rastu sektora za uređenje doma

Kada su socijalno distanciranje i zabrane putovanja primorali Crnogorce da ostanu kod kuće, oni su počeli da preispituju izgled ambijenta u kom žive. "Okov" je bio u odličnoj poziciji da odgovori na naglo povećanje interesovanja za „uradi-sam“ projektima.

„Primijetili smo da „uradi-sam“ trend postaje sve popularniji u Crnoj Gori kada je prodaja boja i lakova naglo porasla. Došlo je do promjene načina na koji kupci komuniciraju sa prodavcima. Kupovina preko Interneta je bila najsigurnija u toku pandemije pa je vrlo brzo postala uobičajena“, kaže Jakov. „Zahvaljujući EBRD, naš sistem je već bio spreman za reakciju na ovu brzu tranziciju“.

U zaključku, Jakov naglašava ključnu ulogu njegovanja jake organizacione kulture koja utiče na upravljanje kompanijom: „Naše vrijednosti nisu samo izjave na papiru: one utiču na svaku odluku koje pravimo kao tim“.